WRÓCILIŚMY Z RZESZOWA…

Wczoraj wróciliśmy z rzeszowskiego Teatru im. Wandy Siemaszkowej, gdzie mieliśmy przyjemność zagrać spektakl Katarzyny Surmiak-Domańskiej KU KLUX KLAN. W KRAINIE MIŁOŚCI w reżyserii Macieja Podstawnego. Publiczność 5. Festiwalu Nowego Teatru i 57. rzeszowskich Spotkań Teatralnych przyjęła nas bardzo ciepło! Głośnym brawom nie było końca! Spotkanie obu zespołów – rzeszowskiego i zabrzańskiego – po raz kolejny udowodniło, że „bliżej nam razem”, niż wskazuje na to google maps. Po spektaklu mogliśmy porozmawiać z widzami, którzy z zaciekawieniem zadawali wiele pytań… Wieczór pełen wrażeń, wzajemnej wymiany doświadczeń oraz walorów muzycznych (zaprezentowanych przez Kasię Łacisz) zakończył się o poranku… Dziękujemy za zaproszenie! Niech Biała radość Was nie opuszcza!

Radość w rękach, radość w nogach, radość, radość, radość, radość w…

 

Nowy teatr. Koniec i początek

Koniec i początek. Te dwa słowa chodzą za nami od chwili, kiedy w 2014 roku powołaliśmy do życia Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie i przy jego pomocy próbowaliśmy uchwycić perspektywę przełomu, który wyznacza granicę pomiędzy starym i nowym teatrem, a może bardziej – pomiędzy starą i nową erą komunikacji w sztuce scenicznej. W ostatnich latach artyści teatru zaczęli posługiwać się zdobyczami technologii cyfrowych jako atrakcyjnym dla widza środkiem scenicznego przekazu, pozwalającym ukazać to, czego do tej pory w teatrze pokazać się nie dało. Nowe media oddziałują na teatr często w nieoczekiwany i nieoczywisty sposób, modyfikując teatralną narrację, sposoby opracowywania i adaptowania tekstu, konstruowania i dekonstruowania postaci scenicznych, a w końcu – zmieniając myślenie o przestrzeni i czasie teatralnego zdarzenia.

Tytuł piątej edycji FNT brzmi Nowy teatr. Koniec i początek. Uznaliśmy, że pół dekady badania wpływu nowych mediów na konstruowanie rzeczywistości teatralnej w ramach wydarzeń Festiwalu to pretekst do swego rodzaju podsumowania. Do jego przeprowadzenia zobowiązuje nas też fakt, że w trakcie pracy nad tegoroczną edycją Festiwalu nastąpiła tragiczna śmierć jego współpomysłodawczyni – dr Joanny Puzyny-Chojki. Badaczka dzięki swojej pracy naukowej, ale także poprzez realizację tak skonstruowanego Festiwalu, wywarła znaczący wpływ na definiowanie istoty nowego teatru. Jej śmierć stanowi zamknięcie pewnego etapu Rzeszowskich Spotkań Teatralnych.

 

From Harrison with love

Agata Kwiatkowska

Jaki obrazek podsuwa nam przed oczy wyobraźnia na hasła: „rasista” czy „nacjonalista”? Najprawdopodobniej nie ten, który materializuje na scenie Maciej Podstawny: szczęśliwej i uśmiechniętej sąsiedzkiej wspólnoty, świętującej razem urodziny Szeryfa w takt muzycznych szlagierów. Dopiero dokładniejsze wsłuchanie się w treści piosenek, co w atmosferze ogólnej radości może być z początku trudne, wywołuje zgrzyt. Maciej Podstawny, idąc za reportażem Katarzyny Surmiak-Domańskiej, przygląda się współczesnemu rasizmowi – niby amerykańskiemu, a jednak momentami jego melodia brzmi jakoś znajomo…

Ciąg dalszy artykułu do przeczytania tutaj.

Font Resize
Kontrast