MORZE CICHE

Jeroen Van Haele

* WSZYSTKIE * Kup bilet

Spektakl z wykorzystaniem języka migowego. Czas trwania: 1 godz. 15 min.  Scena Kameralna w Parku Hutniczym
– – – – – –

Współczesna kultura oparta jest głównie na dźwięku, dlatego też osoby głuche i niedosłyszące często boją się przełamać i wyjść z domu, chociażby na spektakl do teatru. Dlatego też Teatr Nowy w Zabrzu „wychodzi” do szkół, ośrodków i placówek wychowawczych, w których uczą się dzieci z wadami słuchu. W ramach projektu, którego organizatorem jest Instytut Teatralny im. Zb. Raszewskiego zaplanowaliśmy kilkanaście wyjazdów m.in. do: Katowic, Krakowa, Warszawy, Kalisza i Kutna.

Przekład: Jadwiga Jędryas
Reżyseria: Łukasz Zaleski
Adaptacja i wideo: Amadeusz Nosal
Scenografia i kostiumy: Kaja Migdałek
Muzyka i dźwięk: Kamil Tuszyński

Zapraszamy do świata „Morza cichego”, gdzie szum morza, zapach ryb i budyniowych ciastek… zyskują zupełnie inny wymiar….

Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu im. Jana Dormana, którego organizatorem jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Spektakl dla dzieci słyszących i niesłyszących grany w języku migowym.

Głównym bohaterem spektaklu jest nastoletni Emilio. Tematem, jego dorastanie – wśród rówieśników, rodzeństwa, rodziców w krajobrazie śródziemnomorskiej, słonecznej Katalonii. Emilio jednak nie jest zwykłym chłopcem – nie zna bowiem, tak oczywistego dla większości ludzi, świata dźwięków, nie słyszy od urodzenia. Nie zna swojego głosu, a nawet się go boi. Potrzebuje „tłumacza” – kogoś, kto przełoży mu język dźwięków na jego własny. Znajduje się przyjaciel rodziny – Javier. Tylko jak przełożyć na ten „cichy” język szum fal, pisk mew, płacz dziecka czy pijackie wrzaski ojca?
Poetycka i mądra opowieść, która daje wiarę w sens życia, nawet wtedy, gdy świat nie chce nas usłyszeć. Historia chłopca, który szuka akceptacji i zrozumienia. Opowieść o dorosłych i wyzwaniach, w obliczu których stają, by odpowiedzialnie i mądrze wychować dziecko.

Spektakl „Morze ciche” powstał w ramach Konkursu im. Jana Dormana. Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl

      

„Morze ciche” Łukasza Zaleskiego z zabrzańskiego Teatru Nowego należy do całkiem innego porządku. Język migowy pełni tu przede wszystkim funkcję komunikacyjną, co jednak wcale nie znaczy, że nie buduje języka spektaklu. Inaczej jednak niż w „Jednym geście”, „Operze dla Głuchych” czy „Buncie Głuchych”, samo miganie nie jest tu tematyzowane. „Morze ciche” to spektakl – opowieść o niesłyszącym chłopcu, który nie może pogodzić się z tym, że nie może usłyszeć morza. On sam sobie z tym nie radzi: wkłada do uszu patyki, chcąc przebić błonę, która nie pozwala docierać do niego dźwiękom. Nie radzą sobie z tym rodzice, za każdym razem niezgrabnie ogrywając niepełnosprawność chłopca.

To przedstawienie szczególne – zostało zrealizowane dzięki Konkursowi im. Jana Dormana prowadzonemu przez Instytut Teatralny, a co za tym idzie pokazy „Morza cichego” połączone są z działaniami edukacyjnymi po spektaklu. Zabrzańskie przedstawienie grane jest w szkołach w całej Polsce – w Warszawie można było je zobaczyć w Instytucie Głuchoniemych. Trzy migające aktorki zabrzańskiego Nowego wprowadzają do spektaklu nową jakość. Wnoszą niezwykłą energię, zwłaszcza wyczuwalna była ona u Anny Koniecznej, grającej głównego bohatera, Emila. „Morze ciche” nie eksperymentuje z językiem migowym, ten spektakl go wykorzystuje jako oczywisty komponent swojego języka. „Morze ciche” poszerza paletę teatralnego języka, lecz robi to bez ostentacji, pełniąc przy tym szalenie ważną funkcję społeczną – przeciwdziała wykluczaniu widzów i widzek niesłyszących z życia teatralnego. 

Piotr Morawski
www.dwutygodnik.com

Premiera: 4 października 2018 r.
Fotografie: Paweł JaNic Janicki

Kup bilet Wybierz miejsca i zarezerwuj bilet

Font Resize
Kontrast