OdCinek

spotkanie z teatrem / spektakl połączony z warsztatami

Scena kameralna w Parku Hutniczym Zadzwoń

Spektakl i warsztaty teatralne dla uczniów szkół średnich, poruszający temat relacji uczeń-nauczyciel. Miejsce: Scena Kameralna Teatru Nowego w Zabrzu.

– – – – – –

Część pierwsza: – spektakl “OdCinek”.

Monodram inspirowany dramatem Jeana Pierre’a Dopange pt. „Belfer” w brawurowym wykonaniu Grzegorza Cinkowskiego. To spotkanie z nauczycielem i aktorem, a może aktorem i nauczycielem… Zrealizowany na podstawie sztuki “Belfer” Jeana Pierre’a Dopagne’a w reżyserii Błażeja Biegasiewicza. To opowieść o nauczycielu literatury i jego relacjach z klasą maturalną. Opowieść o podejściu do zawodu nauczyciela, o podobieństwach bycia nauczycielem i aktorem. Spektakl opowiada również o zawodowym życiu doświadczonego aktora. O blaskach i cieniach tego zawodu. O relacjach z mistrzami i autorytetami w tym zawodzie. Spektakl jest opowieścią o człowieku, który wykonuje swój zawód, nauczyciela i aktora, z pasją, zaangażowaniem i ogromnym poczuciem misji.

Czas trwania: 60 minut.

Spektakl dedykowany pamięci Andrzeja Hrydzewicza

Reżyseria: Błażej Biegasiewicz
Scenografia: Alicja Kolińska
Występuje: Grzegorz Cinkowski
Inspicjent/Sufler: Edyta Bicz

Część druga: – warsztaty teatralne.

1) Omówienie spektaklu, charakterystyka bohaterów, rozmowa z widzami o formie spektaklu (czym jest monodram, jak powstał spektakl, jaka jest funkcja reżysera i aktora w powstawaniu takiej propozycji teatralnej).
2) Rozmowa na temat relacji uczeń – nauczyciel. Jak uczniowie postrzegają nauczyciela, jakie cechy jego pracy oraz osobowości są najistotniejsze w budowaniu relacji z uczniem.
3) Ćwiczenia praktyczne, dla osób chętnych, z zakresu umiejętności skupienia uwagi innych na sobie, na wypowiedzi, na temacie. Ćwiczenia z autoprezentacji. “Lustra”, “Za liderem”, “Opowiem wam dowcip”, to przykładowe nazwy zadań i ćwiczeń indywidualnych, w parach i małej grupie. Po każdym ćwiczeniu następuje krótkie omówienie.
4) Zadania aktorskie z wykorzystaniem jednego słowa. Przekazywanie emocji i intencji za pomocą samych gestów i mimiki. Znak, symbol, czytelność komunikacji. Krótkie etiudy oraz omówienie.
5) Ćwiczenia pokazujące możliwości i ograniczenia głosu. Głos jako nośnik przekazu, emocji i intencji.
6) Omówienie warsztatów. Podsumowanie i próba znalezienia odpowiedzi na pytanie o idealną relację uczeń – nauczyciel. Co oznacza zaangażowanie i oddanie swojemu zawodowi?

Czas trwania: 60 minut.

Oferowany program warsztatów jest elastyczny. To od młodzieży będzie zależało, w którą stronę będziemy zmierzali: działania czy słuchania.

Błażej Biegasiewicz – student III roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Absolwent kognitywistki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Asystent Michała Zadary przy „Dziadach. Częściach I, II i IV oraz wierszu Upiór” wystawianych w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Iwony Kempy przy „Spóźnionych odwiedzinach” realizowanych w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.