75 minut (bez przerwy)
Transformacja w latach 90. dwudziestego wieku przyniosła nie tylko zmiany ustrojowe, ale także obyczajowe. Pojawili się wtedy Polacy i Polki, którzy nie wstydzili się mówić o swoich seksualnych fantazjach i potrzebach. Pomocą w tej prywatnej transformacji służyły im m.in. tak zwane „świerszczyki”.
Twórcy spektaklu spróbują przyjrzeć się temu, co zostało z nami do dziś z tej krótkiej rewolucji obyczajowej, gdzie społecznemu poluzowaniu gorsetu wstydu i bigoterii towarzyszyła równocześnie prawna krucjata przeciw odzyskiwanej swobodzie.
Reżyseria: Agnieszka Jakimiak Scenariusz (inspirowany książką Ewy Stusińskiej „Miła robótka. Polskie świerszczyki, harlekiny i porno z satelity”) i dramaturgia: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman Scenografia, video, światła: Mateusz Atman Muzyka: Łukasz Jędrzejczak Choreografia: Oskar Malinowski Kostiumy: Julia Postuszna |
Obsada: Kamila Banasiak Zuzanna Czerniejewska-Stube Paweł Dobek (gościnnie) Michał Karczewski |
„Pornoarcheologia lat minionych uprawiana przez Jakimiak, Atmana i zespół z teatru w Gnieźnie to coś więcej niż próba stworzenia utopii na fundamentach fantazji o zmitologizowanych latach dziewięćdziesiątych. To przede wszystkim przekonująca i pociągająca propozycja zmiany akcentów w myśleniu o ciele i przyjemności – odcinająca się od kulturowych norm katolickiej moralności, ale i daleka od protekcjonalnego moralizowania”. – Magdalena Rewerenda Pornoarcheologia lat minionych e-teatr.pl
„Miła robótka” to spektakl o pozytywnym traktowaniu ludzkiego ciała i płynących z niego przyjemności, zrozumieniu dla odmienności i o wolności słowa. (…)„Miła robótka” oparta jest na chwytliwym, ale budzącym też pruderyjne obawy temacie – spektakl mówi o straconych szansach na stworzenie otwartego, tolerancyjnego i świadomego seksualnie społeczeństwa” – Piotr Dobrowolski Ciepłe, wilgotne kręgi Czas Kultury
„Agnieszka Jakimiak w „Miłej robótce” (…) tworzy opowieść o wielkiej wolności i ekspresji, jaką może dać erotyka, o ile sobie na to pozwolimy. (…) to spektakl, który napełnia widza wolnością jak balon z helem. Tylko wzlatywać”. – Marta Zdanowska Jak balon z helem dwutygodnik.com
Premiera: 10 września 2022 r.